Představte si svět, ve kterém můžete programovat průmyslové roboty stejně jednoduše, jako vytvořit prezentaci v MS Office. Svět, kde nepotřebujete inženýra s dvaceti lety zkušeností, aby vám vytvořil simulaci výrobní linky pro automobily. Představte si… vlastně ne. V takovém světě už totiž žijeme.

Výrobní linky budoucnosti

Automobilový průmysl je jedním z největších odběratelů robotů, cobotů a dalších automatizačních zařízení. Automatizované výrobní linky šetří čas a peníze, zvyšují návratnost investic a přispívají k větší dostupnosti automobilů pro širokou veřejnost.

Donedávna bylo naprogramování takové linky nebo simulování různých částí výrobního procesu doménou těch nejzkušenějších. Programovací nástroje vyžadovaly hluboké inženýrské a programátorské znalosti a lety nasbírané zkušenosti.

To všechno se má brzy změnit.

Roboty pro každého

Kanadská firma RoboDK před pár měsíci představila svůj geniálně jednoduchý robotický programovací software pro simulování funkcí výrobní linky. Simulace se používají buď před začátkem samotné výroby nebo pro bezpečné testování změn před jejich implementací do provozu. Ptáte se, proč?

„Možnost generovat robotické sekvence mimo provoz dává inženýrům do ruky mocný nástroj, jak eliminovat prostoje ve výrobě, které jsou k přeprogramování během provozu nutné, a zároveň jim dává bezpečné rozhraní pro testování různých scénářů,“ popsal výhody simulací magazínu Robotics Tomorrow CEO RoboDK Albert Nubiola.

Software od RoboDK funguje na principu drag and drop, který využívá většina masově rozšířených uživatelských aplikací od firem jako je Microsoft, Adobe a podobně. Už to je velký krok vpřed.

Ještě zajímavější je ale možnost využít jeden z 15 přednastavených scénářů, například lakování karosérie nebo strojní obrábění. Díky tomu si může simulaci nastavit a přehrát i koncový uživatel bez pomoci proškolených programátorů, inženýrů a dalších specialistů.

Software obsahuje přes 500 robotů od 50 různých výrobců včetně velkých jmen jako např. FANUC, který má ve svém portfoliu desítky modelů a řešení pro všechny možné typy provozů. Díky tomu si může každý naprogramovat opravdu velké množství situací a scénářů podle toho, co právě potřebuje. Skoro jako by hrál počítačovou hru.

Chybějící pracovní síla a nové trendy

Odhaduje se, že jen v Německu bude v roce 2040 chybět na pracovním trhu kolem 10 milionů lidí. Není proto divu, že v nedávném průzkumu 84 % německých průmyslníků označilo masivní nástup robotů a cobotů za jasnou věc.

Roboty a coboty bude tedy využívat stále více a více lidí, což si o určité zjednodušení nebo přizpůsobení běžnému uživateli přímo říká. Kromě těchto změn se v sektoru automotive globálně očekává stále větší důraz na tři technologie:

1. Coboty (kooperativní roboty)

Oproti klasickým robotům, které vykonávaly repetitivní a nebezpečnou práci, coboty dokáží spolupracovat s člověkem pro ještě vyšší optimalizaci výroby. O rozdílech mezi coboty a roboty si můžete přečíst v našem starším článku.

2. 3D tisk

Tato technologie se už dávno neomezuje jen na výrobky z plastu pro domácí kutily, ale může pracovat i s kovy nebo dokonce betonem. Očekává se, že postupem času nahradí svařování a firmy jako Audi nebo Porsche už tuto technologii běžně využívají. Už podle průzkumu z roku 2015 bylo 16,1 % vytištěných materiálů určeno pro automobilový byznys. Číslo od té doby setrvale roste.

3. Samořídící auta

Všichni jsme o nich slyšeli a pravidelně o nich čteme ve zpravodajství. Samořídící auta jsou budoucností, do které bude mít automatizace a robotizace hodně co mluvit. Odhaduje se, že v roce 2030 bude na silnicích mezi deseti až padesáti procenty samořídících vozů. Tak se nechme překvapit.

Jak vidíte, automobilový průmysl by se bez robotů a cobotů dnes už neobešel. Pokud vás zajímá, jak může taková automatizovaná výroba vypadat nebo co všechno si už dnes můžete pořídit do továrny na automobily, podívejte se třeba na stránky společnosti FANUC o automobilovém odvětví. Najdete tam vše od manipulace s díly přes svařování elektrickým obloukem až po finální lakování.